Læringsteoretisk problemstilling:
fra min blog d. 01.09.17 - "eleverne skal blive så dygtige de kan" - og derfor skal der være opgaver på forskellige niveauer (differentiering), samt at forskellige læringsstile skal tilgodeses.
Det faglige mål for undervisningen er (let modificeret): at eleven skal kunne anvende viden om hygiejniske principper og vejlede borgerne om (....) at afbryde smitteveje.
Det er sidste dag i et tema på 1 uge, hvor der er arbejdet med mikroorgansimer, smitteveje, hygiejniske principper, særlige regimer, simulation af hygiejnesituationer og brug af handsker....
I forhold til differentiering, vil jeg anvende http://www.ventures.dk/edifferentiering/index1.htm
Plenum: I introduktionsfasen fortæller læreren i korte træk om Hiim og Hippes didaktiske læringsmodel (måske på en video eller måske er der en lille 'gense video' tilgængeligt?? eller måske skal eleverne se videoen hjemme - Flipped classroom?) - den skal eleverne have med i overvejelserne, når de udarbejder deres vejledningsmateriale til borgerne.
I tilegnelsesfasen, hvor de skal sætte sig ind i f.eks. MRSA problematikken, vil jeg hjælpe eleverne til at finde inspirationsmateriale:
tekst om sygdommen til teoretikeren og pragmatikeren, videoer med erfaringer til reflektoren, remedier (ble, afføringsprøve udstyr.....) til aktivisten
http://www.ventures.dk/studieteknik/Laeringsstil/
Rodfæstning.... skal man nødvendigvis alle faser igennem??? Hvis ja - så kunne man her sige, at eleverne har arbejdet med hygiejniske principper og afbrydelse af smitteveje de andre dage - og nu rodfæstes denne viden ved at anvende den.
Anvendelse: de udarbejder materiale til borgeren med udgangspunkt i en Padlet. Her kan de indsætte oplysninger mv. og de må gerne anvende videoer og andet digitalt - for borgeren bor på 'Fremtidens plejehjem' i Ålborg - og alle har en iPad 😊
Hvori ligger differentieringen?
I grupperne kan eleverne dele sig op - og arbejde udfra læringsstil
I opgaveløsningen - der vil være et minimum (grøn) som besvarelsen skal indeholde, men nogle kan have mere med
I stofmængden, som eleverne arbejder med
I kompleksiteten - hvor svært er stoffet....
Læringsteoretikere:
Lave og Wenger kunne anvendes i forhold til læring gennem deltagelse i sociale praksisfællesskaber
Illeris med fokus på samspil....
Kommentarer er meget velkomne - for jeg synes, det er svært at diskutere med mig selv.....
Hej Anne,
SvarSletDet lyder som et spændende forløb!
Har eleverne et godt kendskab til H og H teori forinden.
Hvis ikke, så kunne du lade eleverne i grupper lave en kendt eller tidligere aktivitet og lade dem sætte H og H ind i på aktiviteten, så er det eleverne og ikke dig der laver en gennemgang, og dermed lærer de også gennem praksisfællesskabet her. Bare en idé, her fra sofaen med benene oppe efter halvmarathon 😊
Hej Sanne - 1000 tak for kommentar/ svar. Det er en rigtig god idé med H og H aktiviteten. Jeg vil se, om jeg kan passe det ind.
Slet