Min læringsteoretiske problemstilling
er følgende:
Mange Social- og
sundhedsassistentelever er passive/ deltager ikke aktivt i undervisningen – kun
få svarer på spørgsmål til det læste stof i klasseundervisningen, hvis der er
lagt op til dialog undervisning. Flere af eleverne har svært ved at bevare
koncentrationen og efter forholdsvis kort tid griber de ud efter
mobiltelefonen. Jeg og mine kolleger oplever, at der – på et hold - kan være
stor forskel på, hvor motiverede eleverne er.
Hvordan kan eleverne blive mere aktivt deltagende, når vi
ved, at
L = (e + A) Læring sker som følge af engagement og aktivitet
(Steen Larsen)
Dette stemmer meget godt overens med
resultaterne fra flere undersøgelser refereret i rapporten Læring, der rykker, som er et følge-forskningsprojekt udarbejdet
for Det erhvervsrettede
uddannelseslaboratorium i 2014; nemlig at mange erhvervsskoleundervisere
oplever at eleverne er mere umotiverede end tidligere s. 13 og at der er en
øget polarisering mellem de meget motiverede og de kun lidt motiverede s.15.
Hutters og Lundby peger på 4
faktorer, som i særlig har betydning for at skabe motivation og engagement for
læring – efter elevernes udsagn.
En af de faktorer, som nævnes, er
socialt klima, relationer og tilhør.
Eleverne i Læring, der rykker oplever, at de rykker sig mere læringsmæssigt,
end når de arbejder alene s. 6
Min hypotese er, at hvis eleverne i en gruppe arbejder sammen - kollaborativt
og/ eller kooperativt – med at skabe et fælles produkt øges deres motivation,
de vil deltage aktivt og der vil være basis for læring i et socialt
praksisfællesskab.
Læringsteoretisk vil det give god
mening, at anvende Etienne Wengers
sociale teori om læring.
Her er der fokus på læring gennem
social deltagelse i en aktivitet,
hvor der fremstilles noget konkret (tingsliggørelse)
som giver mening for den enkelte og
for fællesskabet.
Jeg vil anvende den e-Didaktiske
model til planlægning af undervisningen – og hovedvægten vil være på
socialkonstruktivistisk læring.
Teknologisk har jeg planer om at
bruge Flipped learning som introduktion til Hiim og Hippes planlægningsmodel –
den skal eleverne se før undervisningen. Dette følges op på skolen, og hvor der
yderligere er en introduktion til opgaven – altså at lave en vejledning i form
af en Padlet til en borger, som med forskellige opslag viser hende, hvordan hun
skal forholde sig, nu hvor hun er blevet smittet med en resistent bakterie. Eleverne
arbejder med 5 forskellige borgere – hver præsenteret vha. en lille
lærerproduceret video, som viser noget om borgerens deltagerforudsætninger.
Padletten indeholder videoer (fundne
eller selvproducerede), tekst, billeder mv.
Evaluering ?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar