torsdag den 26. oktober 2017

1. Vejledning

Min læringsteoretiske problemstilling er følgende:
Mange Social- og sundhedsassistentelever er passive/ deltager ikke aktivt i undervisningen – kun få svarer på spørgsmål til det læste stof i klasseundervisningen, hvis der er lagt op til dialog undervisning. Flere af eleverne har svært ved at bevare koncentrationen og efter forholdsvis kort tid griber de ud efter mobiltelefonen. Jeg og mine kolleger oplever, at der – på et hold - kan være stor forskel på, hvor motiverede eleverne er.

Hvordan kan eleverne blive mere aktivt deltagende, når vi ved, at
L = (e + A) Læring sker som følge af engagement og aktivitet (Steen Larsen)

Dette stemmer meget godt overens med resultaterne fra flere undersøgelser refereret i rapporten Læring, der rykker, som er et følge-forskningsprojekt udarbejdet for Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium i 2014; nemlig at mange erhvervsskoleundervisere oplever at eleverne er mere umotiverede end tidligere s. 13 og at der er en øget polarisering mellem de meget motiverede og de kun lidt motiverede s.15.
Hutters og Lundby peger på 4 faktorer, som i særlig har betydning for at skabe motivation og engagement for læring – efter elevernes udsagn.

En af de faktorer, som nævnes, er socialt klima, relationer og tilhør.   
Eleverne i Læring, der rykker oplever, at de rykker sig mere læringsmæssigt, end når de arbejder alene s. 6

Min hypotese er, at hvis eleverne i en gruppe arbejder sammen - kollaborativt og/ eller kooperativt – med at skabe et fælles produkt øges deres motivation, de vil deltage aktivt og der vil være basis for læring i et socialt praksisfællesskab.

Læringsteoretisk vil det give god mening, at anvende Etienne Wengers sociale teori om læring.
Her er der fokus på læring gennem social deltagelse i en aktivitet, hvor der fremstilles noget konkret (tingsliggørelse) som giver mening for den enkelte og for fællesskabet.

Jeg vil anvende den e-Didaktiske model til planlægning af undervisningen – og hovedvægten vil være på socialkonstruktivistisk læring.
Teknologisk har jeg planer om at bruge Flipped learning som introduktion til Hiim og Hippes planlægningsmodel – den skal eleverne se før undervisningen. Dette følges op på skolen, og hvor der yderligere er en introduktion til opgaven – altså at lave en vejledning i form af en Padlet til en borger, som med forskellige opslag viser hende, hvordan hun skal forholde sig, nu hvor hun er blevet smittet med en resistent bakterie. Eleverne arbejder med 5 forskellige borgere – hver præsenteret vha. en lille lærerproduceret video, som viser noget om borgerens deltagerforudsætninger.

Padletten indeholder videoer (fundne eller selvproducerede), tekst, billeder mv.
Evaluering ?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar